Nem is tudom mirt hagytam pont -t ki?! Nah mindegy, most ptolom
Majd, ha vgre rjvk hogy kell normlis mrtebne kpet betenni..
Szerkezts alatt!
Itt egy interj, ami nem is annyira interj, s nem is Jade-el foglalkozik (vagyis nem csak vele) hanem az AC-vel is! Nah mindegy Nzztek, olvasstok!;)
A Ubi Days 2007 egyik legjobban vrt jtka egyrtelmen a Prince of Persia ksztinek j fejlesztse, az Assassin's Creed volt. Sajnos kiprblhat verzi mg nem volt belle, azzal a nyri killtsokig vrnak mg, de amit lttunk s hallottunk a PC-re, PS3-ra s Xbox 360-ra kszl jtkrl, az bizony valban gretes.
Elsknt a sajttjkoztat jelleg nylt interjra ltem be, ahol Jade Raymond producertl hallhattunk magrl s a jtkrl, majd ksbb sikerlt bejutni a kzvetlen interjra is. Igaz, mivel az eredetileg tervezett egy f helyett ngy, majd helyettk vgl kb. nyolc jsgr kerlt be, nem jutott id mindenkinek a krdsre, de gy is szmos kiegszt inf derlt ki. Az interjk sorn kszlt videofelvtelekbl egy vgott anyagot is sszelltottam (linket lsd a cikk vgn), annak feliratozsa helyett azonban inkbb jelen cikkben foglalom ssze a fontosabb elhangzottakat. (A tagols rdekben a videban a krdsekhez kerltek csak feliratok.)
A programoz vgzettsg Jade a Sony Online-nl programozknt kezdte plyafutst, az Electronic Artsnl a The Sims Online producereknt folytatta, majd pedig egy sajt cget alaptott. Innen aztn a Ubisofthoz ment dolgozni, s jelenleg a producere az Assassin's Creednek. A jtkon mr kt s fl ve dolgoznak, teht az v vgre tervezett megjelenskor hrom v kemny munkja lesz benne.
Az 1191 nyarn jtszd program fhse egy profi brgyilkos, Altair. Fszereplnk azonban els kldetst elrontja, melynek kvetkeztben lefokozzk, s nullrl kezdheti jra plyafutst, lpsrl lpsre visszaszerezve minden felszerelst, s jra bebizonytva, hogy rdemes a brgyilkos megnevezsre. F feladatunk nem kevesebb, mint a harmadik keresztes hadjrat lelltsa, az abban rdekelt kilenc kulcsszemly eliminlsval. Kalandjaink Szentfldn trtnnek, Jeruzslemtl Damaszkuszon keresztl Akrig, s termszetesen a vrosok kzti vidkeken. Azonban ahogy haladunk elre a sztoriban s egyms utn intzzk el clpontjainkat, kiderl, hogy valami egsz ms ll a dolgok htterben, s hogy kapcsolat van a kilenc szemly kztt.
Altair karakternek megteremtsekor a fejlesztk valamilyen szinten a ragadoz madarakat vettk pldakpnek. Hozzjuk hasonlan tekint le fhsnk egy-egy hz vagy torony tetejrl, ldozatt keresve. Futs kzben ruhja is gy tnik, mintha szrnyai lennnek, s mg a neve is ehhez a koncepcihoz igazodik, arabul "a repl [sas]"-t jelent. Altair igen akrobatikus szerepl lesz, felkapaszkodhatunk szinte brmire, ami az utunkba akad, s knnyedn ugrlhatunk majd a hztetkn s pallkon keresztl.
A jtkmenet illusztrlsra Jade egy pldt mondott el. Fnknktl van hogy egy, van hogy tbb nevet kapunk egyszerre egy listn, tegyk fel, hogy pldul egy jeruzslemi kereskedt kell eltennnk lb all. Els dolgunk egy kis nyomozs lesz, annak kidertsre, hogy hol is talljuk a keresett szemlyt, esetleg hogy mirt pont t kell meglnnk. Ha mindez megvan, elindulhatunk clpontunk fel, pldul egy tbb szz r ltal vdett palotba. Egyes kldetsekben a kzdelmek, mskor pedig akrobatikus kpessgeink kerlnek eltrbe, de ez attl is fgghet, hogy honnan szeretnnk bejutni. Kldetsnk viszont nem r vget akkor, amikor megltk a keresett szemlyt: ki is kell jutnunk onnan, lerzva ldzinket, majd jelenteni fnknknek, hogy kszen vagyunk az adott feladattal. A f kldets mellett szmos mellkszl, opcionlis kldets sznesti a trtnetet. Az emltett informcigyjt nyomozs pldul teljesen ms jelleg jtkmenetet hoz magval, zsebtolvajlssal, hallgatzssal, vallatssal.
Az Assassin's Creed egyik f jdonsga az n. "social stealth": ahelyett, hogy az rnykban lopakodnnk, sokszor a tmegben elvegylve juthatunk el a megfelel helyre. Cselekedeteinktl fgg, hogy a jrkelk vagy a katonk kiszrjk-e, hogy valjban kik is vagyunk, s hogy esetleg ldzs vagy verekeds lesz a vge tettnknek. Az jgenercis jtkokban amgy a tmegek vrhatan ehhez hasonl kulcsszerepet fognak betlteni. Mostanra jutott el ugyanis oda a konzolok teljestmnye, hogy minden egyes figurt kln MI vezrelhet, s ezltal nagy tmegek realisztikusan reaglhassanak a jtkos cselekedeteire. Az utckon jrkl emberek dinamikus akadlyt is jelentenek, pldul egy menekls kzben elnk kerlve lassthatnak le bennnket, vagy ha tl kzel kerlnk egy rszeg fazonhoz, az fellkhet, ezltal rnk irnytva msok figyelmt. A katonasg alapesetben nem tud arrl, hogy egy brgyilkos van a vrosban, azonban elbb-utbb gyant fognak, s jobban odafigyelnek. Ha pedig mr valaki rtestette ket jelenltnkrl, jelentsen megnehezthetik dolgunkat. Mindez egy pldn keresztl: ha a jtk elejn felmszunk egy hzra, a jrkelk azt hiszik, egyszeren rltek vagyunk, a katonk gyansan nznek rnk, de mg nem tmadnak rnk. Ksbb azonban hasonl cselekedeteinkrl mr az utca embere tjkoztatja a katonkat, akik a nyomunkba erednek.
Az rkkel s egyb ellenfelekkel val kzdelmek sorn a kzelharc eszkzei mellett dobtr is a rendelkezsnkre ll, melynek segtsgvel a tvolbl igen hatsosan intzhetnk el msokat: tallat esetn azonnali hallt okoz. Elssorban a nagyon rztt terletekre bejuts sorn lesz hasznos, pldul jrrz jszok vagy ellensgek nagy csoportja ellen. Azonban ez egyttal rtkes fegyver is, hiszen korltozott mennyisgben ll a rendelkezsnkre. Termszetesen klnket is hasznlhatjuk, de ez elssorban akkor lesz szerencss, ha informcit akarunk kiszedni valakibl, ha karddal tmadnak rnk, neknk is rdemes hasonl fegyvert vlasztanunk. Arzenlunkat bvti Altair beavatskor kapott tre is: bal keznek gyrsujjt levgtk, hogy annak helyn ugorhasson el rejtett fegyvere.
Az Assassin's Creedben jszer irnyts jelenik meg. A konzol kontrollernek analg karja termszetesen a mozgsra hasznlhat, a ngy f gomb azonban klnbz testrszeinket jelenti: fejnket, lbunkat, fegyveres s szabad kezeinket. Szabad keznkkel brmikor magunkhoz rnthatunk valakit, majd ellkhetjk tetszleges irnyba. Ez pldul akkor lehet hasznos, ha pp nincs nlunk semmilyen fegyver, vagy sprolni szeretnnk a trkkel. Fejnk hasznlata nem azt jelenti, hogy lefejelhetjk a szembejvt, hanem specilis, mentlis kpessgeinket hvhatjuk el a gomb megnyomsval. Pldul "befrkzhetnk" a tmeg gondolataiba, s megtudhatjuk, merre vannak az rk vagy clpontunk, vagy hallgatzhatunk. A klnbz gombok megnyomsa pedig attl fggen fog klnbz eredmnnyel jrni, hogy van-e pldul elttnk valaki, vagy milyen temben nyomjuk meg a megfelel gombokat. gy egy tmegen keresztlvergdve lehetsgnk addik az elnk kerlk gyengd eltolsra vagy akr fellksre is. Az irnyts tervezse sorn amgy a sportjtkok vezrlsi mdjt vettk alapul a fejlesztk, hogy egy minl knnyebben irnythat jtk legyen az eredmny.
Mint Jade kifejtette, egsz ms jelleg gondolkodst vrnak el a jtkosok rszrl. Egy Prince of Persia jelleg jtkban az jr a jtkos fejben, hogy mikor kell megnyomnia az ugrs gombot, hogy egy hordra rugorva a megfelel helyre jusson. Ezzel szemben az Assassin's Creedben magt az ldzst szeretnk szimullni, amikor azon gondolkodunk, hogy vajon merrl jn az ellensg, merre kell mennnk, hogy ne fussunk bele semmibe s senkibe. Mindehhez jelents mestersges intelligencit kap Altair karaktere, hogy az irnyts minl intuitvebb lehessen.
A trilginak tervezett jtk mellett a sztorihoz kapcsold knyvek s film is szerepel a kiad tervei kztt. A tavalyi E3 utn tbb filmstdi s rendez is megkereste mr a fejlesztket, a Ubisoft azonban szeretn minl inkbb a felgyelete alatt tartani a projektet. Az els, sszel megjelen knyv mindenesetre a jtk elzmnyeirl, Altair addigi letrl szl, s Jade nyilatkozata szerint igen rdekes lesz.
A nylt interj vgn egy kicsit szemlyesebb krds is elhangzott a modertor rszrl: vajon mit fog csinlni Jade, miutn elkszlt az Assassin's Creed? Vlaszknt megtudtuk, hogy a montreli stdiban skt whisky kstol klub "zemel", ahol mr mintegy 15 ezer dollrnyi rtkben gylt ssze az alkoholos italbl, a projekt vgn a megmarad italok felszmolsa lesz a f feladat, majd termszetesen nyaralni megy a csinos producern.
Az Assassin's Creedet az E3 keretben jliusban fogjk prezentlni jtk kzben is, megjelense pedig v vgre vrhat.