PRINCE OF PERSIA: SANDS OF TIME - ONLINE INTERJ JORDAN MECHNERREL
Ezt a beszlgetst az Ubi Soft irnytotta, de a krdsek az egsz Chat-en lthatak voltak.
Jordan Mechner a jtk kreatv szakrtje, s az els Prince of Persia jtkok alkotja.
Ubi: Hell. dvzlk mindenkit a mai Prince of Persia: Sand of Time beszlgetsen. Ksznjk, hogy csatlakoztatok hozznk. Ma esti vendgnk Jordan Mechner, az ember, aki a PoP mgtt ll. Ksznjk, hogy szaktottl rnk idt, Jordan. JM: Nagyon szvesen teszem.
Ubi: Nos, akkor kezdjk. Most csak Jordan s n kldhetjk el hozzszlsainkat a Chaten. Ubi: A beszlgets menete a kvetkez: ti csak nekem kldhetitek el a krdseiteket, melyeket n kzvettek Jordannek. Krlek, ne kldjtek kzvetlenl neki, csak az n krdseimre fog vlaszolni. Ha nekem akarsz krdst kldeni, kattints dupln a nickemre (Thunak) a jobb oldali oszlopban, s egy j ablakban beszlgethetnk.
Ubi: Krds: Mik voltak azok a kihvsok, amik miatt a sorozatot 2D-rl 3D-re vltoztatttok? JM: A legnagyobb kihvs az volt, hogy olyan ritmikus jtkmenetet hozzunk ltre, mint amit a 2D-s jtkban lthattatok, pl. a futs-ugrs-kapaszkods. Sok 3D-s jtkban az ember tl sok idt tlt el az irny meghatrozsval, s avval, hogy pontosan clozzon.
Ubi: Mit gondolsz, a Prince of Persia az eldeiben megszokott tvonalon jr? JM: Van nhny titkos t, amelyet a jtkosnak kell felfedeznie. Msok nyilvnvalbbak ... Mint a tskk.
Ubi: Felbukkannak az elz kt jtkbl ismers karakterek (nyilvnvalan leszmtva a 3D-t ;-)), s ha igen, emltenl egyet-kettt? JM: Csak a Herceg lesz ismers a jtkbl.
Ubi: Mit tudunk majd hasznlni a Sands of Time-ban? JM: Lesz nhny kpessgnk ... A legfontosabb, hogy vissza tudjuk prgetni az idt (Rewind), gy elkerlhetjk a hallt. Tovbbi kpessgekre, erkre is szert tehetnk, mint pl. az id meglltsnak, lasstsnak kpessge, s a jvbe lts.
Ubi: Tudnl nhny dolgot mondani a sok, egyedlll irnytsrl s mozgsrl, amit bele tudtatok rakni a jtkba? JM: A jtkos kpes a falon futni, ez nagyon klasszul nz ki. Fel tudunk kapaszkodni az oszlopokra, kteleken lengeni szk gerendk mellett, s rddal ugrani, mint az olimpiai tornszok. A legnagyszerbb, hogy ezeket a mozgsokat kombinlni lehet. Pldul vgigrohanunk a falon, hogy tkerljnk egy hallos gdrt, majd amint elrjk a tloldalt, ltjuk, tskk ugranak ki a talajbl a lbunk alatt. Az X-et (PS2) megnyomva azonnal leugrunk a falrl, vagyis a levegbe ugrunk, elkerlve a tskket, majd egy oszlop elkapsval vgleg megmenekltnk.
Ubi: Gondolkoztl mr azon, hogy elkszted a Karateka folytatst? JM: Ez egy kemny jtk ... szintn szlva nem hiszem, hogy itt az ideje. Az eredeti PoP a Karateka valamilyen szint folytatsa volt ... vagy legalbbis kicsit ksbb ugyanazokat az tleteket fejlesztettk ki. JM: Taln 5 v mlva. :-)
Ubi: Tudsz neknk meslni egy vicces anekdott vagy titkot a jtk fejlesztse idszakbl? JM: Igeeen ... de hol kezdjem?? Segtsetek ebben!
Ubi: A jtk tesztelsnek lmnyei alapjn gondolod, hogy ez a jtk is lesz olyan legends, mint 2D-s vltozatai? JM: Azt hiszem, most ugyanazt rzem, mint amikor az els jtkot befejeztk. Nagyon sokat jtszottam vele, teljes egszben szeretem, s semmi elkpzelsem nincs arrl, msnak milyen rzs jtszani vele ... Szmomra csupa vidmsg jtszani vele, s szeretnm jra tlni azt az lmnyt, amikor elszr jtszottam vele!
Ubi: gy tnik, van nhny, igen rdekes jtktleted. Voltak olyan jelentsebb hatsok, melyek inspirllag hatottak elkpzelseidre s vlasztsaidra? JM: Termszetesen. A csapatban sok nagy jtkos van, s mindenki kapott inspircit s tleteket kedvenc jtkaibl ... Nekem az igazi nagy sztnzm az ICO volt. Ugyanakkor a sportjtkok is. A srcok sokat jtszottak hokijtkokkal az ebdsznetben, s a sportjtkok gyors irnytsa elg sztnz hats, sszehasonltva a legtbb 3D-s sztori-akci jtkkal.
Ubi: Krds: tudnl nhny dolgot mondani a f karakterekrl, s a trtnetrl? JM: Btor hsnk az ifj Herceg, aki trelmetlenl vrja, hogy megvvhassa els csatjt. Apja hadseregnek egyik katonja, akik megtmadnak egy indiai palott. A gyzelem trfejaknt kincset is szereznek, kztk a titokzatos Id Homokjt, s egy trt, amelyet a Herceg megtart magnak. Ksbb kiderl, ez nagy hiba volt, mivel a Herceg az Id Homokjt vigyzatanul a palotra szabadtja. A Homok nem ms, mint pestis, s mindenkit, aki megrinti, borzalmas homokteremtmnny vltoztatja ... Egyedl a Herceg menekl meg, hla a trnek, amely az id klnleges hatalmt adja a kezbe. Rajta kvl egy titokzatos, gynyr lny menekl meg, aki hadifogolyknt esett fogsgba a csatban. Nekik kettejknek ssze kell fogniuk, hogy elkerljk a hallt.
Ubi: Mi volt az id trnek eredete? JM: A jtkban a Sands of Time trtnett valjban egy piktogram-sorozat mesli el, amely az els plyk egyikn van a falra vsve. A jtkosnak a kpeket figyelmesen kell tanulmnyoznia, m azok rgi mitolgiban gykereznek, s pr megoldst is elrulnak. Ez nincs elmagyarzva a jtkban vagy brmilyen weboldalon, csupn beletettk a jtkba.
Ubi: Ha a Hercegnek nevet kne adni, mi lenne az? JM: Azt vrjuk, hogy mondja meg neknk. :-)
Ubi: Mr Mechner mirt teszi a jtkok sszes helysznt az kori Perzsiba? JM: Valjban a kzpkori Perzsirl van sz, a 9. szzad krl. Az eredeti inspircit az Ezeregyjszaka mesi adtk, melyeket a 13. szzad krnykn gyjtttek ssze. Ezek eredeti, kori darabjai tbb orszgbl szrmaznak (pl. Indibl, st Bels-zsibl - a ford.), belertve Perzsit is. Ugyanakkor az egyik nagy, perzsa klt ltal rott Shah-Nemeh, vagy a Kirlyok Perzsa Knyve is tbb, rgi mese forrsa. Mindezen trtnetek fantasztikus inspircis forrsok, hiszen az ltaluk brzolt vilg s karakterek nagyon sokrtek.
Ubi: A Sands of Time kzppontjban tovbbra is az els kt jtkban megszokott, platform-tpus rejtvnyek llnak-e (pl. hogyan jussunk t egy vagy tbb szobn), vagy nagyobb hangsly kerl a csatra? A kett milyen arnyban ll egymssal, a teljes jtkot tekintve? JM: Durvn 50-50 %-os arnyrl van sz. A plyatervezk s a jtktervezk nagyon kemnyen dolgoztak azon, hogy rdekes vltoztatsok kerljenek a jtkba ... Egyes rszeknl nagyon intenzv harcokat vvhatunk, mshol egy ideig egyetlen ellensggel sem tallkozunk, mikzben elssorban akrobatikus s rejtvnyszer kihvsoknak kell megfelelnnk. Olykor pedig a kettt egyszerre kell teljestennk. Nagyon fontos volt, hogy a jtkos rezze a vltozatossgot, s hogy a kihvsok mindig pljenek vagy vltozzanak, nem pedig ismtldjenek.
Ubi: Lttam a PoP tesztvltozatt, s gy tnik, a Matrix film is sztnzleg hatott rd. Igaz ez? Vagy ms jtkok / filmek voltak rd befolyssal? JM: Minden Hong Kong-i akcifilm, ugyanakkor a koreai s japn filmek is ... a Lapul Tigris, vagy az Elbjt Srkny. Ezek a filmek nyilvnvalan a Matrixot is inspirltk, mivel sok a kzs vons bennk. Termszetesen megigz ltni, hogy a karakterek olyan dolgokra kpesek, amelyek a val let ltal megvont hatrok mgtt llnak ... m gy ltrehozva ket olyan rzsnk van, mintha a hihet univerzum rszei lennnek.
Ubi: Sentinel: lesz egy msodik karakter is, akivel sokat tallkozunk a jtk sorn? JM: Igen, a titokzatos ni szerepl, akit korbban emltettem. a Herceg trsa a jtk nagy rszben. Elg jl bnik az jjal s nyllal, ezrt is j, hogy a kzelben van ... Segteni tud a Hercegnek olyan terepeken val tjutsban, amelyeken egyedl nem tudna elmenni ... Msrszt olykor vannak olyan helyek is, ahol a hlgy nem tud tjutni, mivel nincsenek olyan rlt akrobatikus kpessgeim, mint btor Hsnknek, s a jtkosnak kell kitallnia, hogyan segtse t a hlgyet, hogy utna egytt folytathassk tjukat.
Ubi: Tudnl neknk titkos dolgot mondani a jtk fejlesztsrl? JM: Gondolkodom rajta ...
Ubi: A csapat mennyi idt fordtott a karakter fizikai kpessgeire: falakon futs, falakrl leugrs, kteleken lengs stb. - s mik voltak a legnagyobb vvmnyok? JM: A Herceg animcija s mestersges intelligencija olyan dolgok, amelyeket egszen a vggig folyamatosan fejlesztettnk. Alex Drouin (animtor) s Richard Dumas (mestersges intelligencia programoz) nagy figyelmet fordtottak a Hercegre az egsz project folyamn. Ugyanakkor a jtk minden ms aspektusa a Herceg animcijval s szellemi kpessgeivel prhuzamosan fejldtt. Pl. a plya tervt mindig gy ksztettk, hogy szrakoztat s vicces jtszteret teremtsen a Herceg futshoz. Az oszlopok, zszlrudak, s ms pletek, melyek sok jtkban egyszer dsztelemek, ebben a jtkban sok dologgal egszltek ki, hogy a jtkos rajtuk keresztl menjen t a terleten ... s felpthesse a szksges kpessgeket egy sszer sorrendben. Vagyis ... hatalmas idt fordtottunk ezekre a dolgokra!
Ubi: Mi az a kedvenc jtkod? JM: Tovbbra is az Asteroids.
Ubi: Kvncsisgunknak eleget tve: szeretett Hercegnk hangja s arckifejezse meg fog-e vltozni a jtk egyes szakaszaiban? JM: A Herceg hangja a trtnettel ll sszefggsben, vagyis a vltozsok a jtk adott szakasztl fggenek. Fiziklisan a legnagyobb vltozst az jelenti, hogy testi fejldse sorn fokozatosan elveszti fegyverzett, vagyis a jtk elejn ifj Hsnk egy jl felfegyverzett Perzsiai Herceg, mg a vgre egy csupasz felstest, sszekarmolt s legyenglt Hercegnk lesz, kicsit olyan, mint Bruce Willis a Die Hardban ... Ugyanakkor az animcik, pl. az lls is vltozik a jtk folyamn. Ha egy percre letesszk a controllert, s csak nzzk a Herceget, ltni fogjuk, hogy a jtk korai szakaszaiban trelmetlen, s harcolni szeretne ... A jtk vgre rettebb s kimerlt harcoss vlik, amely az llsban is megmutatkozik, mivel ert tartalkol s gondolkozik a kvetkez kihvs eltt.
Ubi: Kpesek lesznk-e titkos ltzetre szert tenni, ha gyznk a jtkban, vagy bizonyos krlmnyek kztt nyernk? Pl. valamilyen ruht a titokzatos Hercegnnek, ha hrom ra alatt gyznk, vagy ilyesmiket? JM: Ezt a klnleges elkpzelst nem dolgoztuk bele a jtkba ... Hamarabb kellett volna szlnotok rla! :-) m vannak ms titkok, amiket mkdsbe lehet hozni a jtk sorn. A PoP1-nek van egy komplett verzija, ahova be tudunk jutni, ha megtalljuk a titkos bejratot a jtk egy bizonyos pontjn. s pr ms klnlegessg is ...
Ubi: Kpes-e a jtkos egyszerre egynl tbb fegyvert vinni, vagy el kell dobnia a nla lev trgyat, ha msik fegyvert akar felvenni? Illetve nyitott vg-e a jtk, vagy csak egyfle vgzdse van? JM: Egyszerre csak egy kardunk van. Amikor j kardot tallunk, az mindig jobb az elznl, vagyis eldobjuk a rgi kardot, s felvesszk az jat. Ez automatikus irnyts. Nem akartuk, hogy a jtkosnak legyen eszkztra ... ez egyltaln nem illene a PoP-hez. Ami a jtk vgt illeti, csak egyetlen vge van ... De ez j vg!
Ubi: Nagyon keveset hallottunk a jtk zenei anyagrl. Tudnl arrl beszlni, hogy mennyit dolgoztatok rajta, s mire szmthatunk? JM: A Tea Party vezetje, Stuart Chatwood rta meg a zent. Hatalmas munkt vgzett, a zene nagyon jl illik a jtkhoz. A valdi perzsa s kzel-keleti hangszerek mellett elektromos gitr is megszlal benne, s ez az igazn szokatlan keverk valahogy tkletesen megfelel a jtknak.
Ubi: A jtkban felbukkan krnyezet teljes egszben kitallt, vagy sztnzleg hatott rtok egyes helyek, pl. kastlyok megltogatsa? JM: Mvszeink sokat rajzoltak kori s kzpkori forrsokban tallt anyagokat. Nem volt hivatalos terepltogats, de sokan sajt utazsaik emlkeibl mertettek ihletet. Szmomra nagy hats volt a Spanyolorszgi Alhambra, valamint Marrakech megltogatsa, br a jtk palotja nem ezek alapjn kszlt.
Ubi: Melyik a kedvenc jtkmagazinod? JM: A Green.
[A beszlgetsnek itt vge lenne, de Jordant visszatapsoljk]
Ubi: Szeretnl jra valamilyen kalandjtkon dolgozni, mint pldul a The Last Express? JM: Szerettem a The Last Express-t, de nincs elg olyan ember, aki csakis kalandjtkot vsrol, ezzel lehetv tve, hogy tbb idt s pnzt fordtsunk ezekre a jtkokra! De szvesen elgondolkodnk a dolgon, ha lenne egy valban klnleges project ... Noha jelenleg rdekldsem kzppontjban az akci-kalandjtkok llnak.
Ubi: Amgy hol vannak azok a srcok, akik a Smoking Car-on dolgoztak? JM: A legtbbjk mg most is a bartom ... Nhnyak mg mindig a jtkiparban dolgoznak ... Mark Moran fimproducer Los Angelesben. Ben Nason mg mindig programoz. Tartjuk a kapcsolatot.
Ubi: Mirt akartl jtkokat kszteni? Melyik volt az els jtkod? JM: Elszr mozgkpeket, kisfilmeket akartam csinlni ... De csak 10 ves voltam, gy nagyon frusztrlt, hogy a munkm nem szakemberek ignyeit kielgt minsg ... Amikor megkaptam az els Apple II szmtgpemet, nagyon izgatott lettem, hogy lehetsgem van olyasmit kszteni, amivel az emberek valban szeretnnek jtszani ... Az els jtk, amivel kiad el lltam, egy Asteroids-kln volt, a Deathbounds. Nem sikerlt megjelentetnem, de a kiad, Doug Carlston a Broderbundtl, btortott a tovbbi prblkozsra. A kvetkez jtkom a Karateka volt, amit szerencsre sikerlt kiadni.
Ubi: Ki a kedvenc jtktervezd? JM: Miyamoto.
Ubi: Ha lenne r lehetsged, csinlnl egy hollywoodi filmet? JM: Vicces a krdsed, mert sokan rdekldtek a Prince of Persia, mint lehetsges filmtlet irnt. m j filmvltozatra lenne szksg, mskpp nem lenne rdemes megcsinlni.
Ubi: Adnl pr tancsot arra vonatkozan, hogy lehet bekerlni a videojtk-iparba? JM: Olyat kell ltrehozni, ami jl mutatja a kpessgeidet: ha mvsz vagy, egy portfolit, ha programoz vagy, egy jtkot. A jtkcgek mindig keresnek olyan energikus s tehetsges embereket, akikkel j egytt dolgozni.
Ubi: Mita dolgozol egytt a jtkon a csapattal? JM: A fejleszts krlbell 2 s fl ve kezddtt. Elszr csak Los Angeles s Montreal kztt utazgattam, majd fokozatosan haladtunk tovbb. A vge az lett, hogy a csaldommal Montrealba kltztnk a project utols 4 hnapjra.
Ubi: Ltogatod a PoP frumt? JM: Nem rendszeresen, de mr voltam ott.
Ubi: Lesz-e multiplayer vltozata a jtknak? JM: Nem tervezzk.
Ubi: Ha lenne elg forrsod, pnzed s embered arra, hogy elksztsd lmaid Jtkt ... milyen lenne ez a jtk? JM: Ez az a krds, ami mostanban foglalkoztat ... :-) Azt hiszem, valamilyen egyjtkos akci-kaland lenne, mivel ezzel a tpussal szeretek magam is jtszani. Sokat szmt nlam a jtk kivlasztsban az, hogy vicces legyen, s gynyr. Ha nem von bele a vilgba, nehz felkelteni az rdekldsemet csupn a jtkmenet kihvsaival ... sok ms alternatva is van, az sszes rzkemet ki akarom hasznlni. Lthatjtok, nem vagyok igazn hardcore jtkos.
Ubi: A Prince of Persia 2 vgn ltunk egy nt, aki a Herceget nzi egy kristlygolyban. Meg tudnd ezt magyarzni? JM: Inkbb a PoP: Sands of Time-ra vonatkoz krdsekre vlaszolnk.
Ubi: Elg volt-e a kezdeti pnz arra, hogy azt csinld, amit szeretnl, vagy ki kellett hagynod bizonyos dolgokat az idbeli / pnzbeli korltok miatt? JM: Az id s a pnz nagyon szks volt ahhoz kpest, amit szerettnk volna csinlni. m elgedett vagyok az eredmnnyel, s azt hiszem, az egsz csapat is. Ugyanakkor nagyon sok tletnk volt mg, amelyhez inkbb idre, mint pnzre lett volna szksg.
Ubi: A PC verzi irnytsa is van olyan fejlett, mint a konzolok? JM: Jtszottam vele billentyzettel s egrrel is. A PS2-vel sszehasonltva kicsit furcsa, de mkdik.
Ubi: Megvltoztathat-e az irnyts? JM: Igen.
Ubi: Milyen hatssal voltak a te sajt elkpzelseid a jtk ltalnos tervre? JM: Nagyon rltem, hisz a legjobbnak tn elkpzelseimrl sikerlt meggyznm a tbbieket. Ms tleteimrl pedig szerencsre lebeszltek.
Ubi: Mennyi a jtk sebessge? JM: PS2 verzin 30 fps, XBoxon pedig 60 fps.
Ubi: Hogyan tudunk menteni s visszatlteni a jtkban? A plya vgn, ellenrzsi pontokon, vagy folyamatosan? JM: Ezt az id homokjval tudjuk megtenni. Amikor legyznk egy nagyszm ellensgbl ll bandt, vagy elrnk bizonyos pontszmot a jtkban, egy homokrvny kpzdik, s ebbe belpve ltomsunk tmad, amikor a jtkot is menthetjk.
Ubi: A PoP: SoT-ben lesznek-e szerepjtk elemek, azaz a karakter ereje nvekszik-e, s kpes-e tanulni j harcmodorokat? JM: Nos, ez gy mkdik, hogy az ellensggel val harc sorn visszakapjuk az Id Homokjt, amely kicserldik a vrkkel, s a trnk is feltltdik vele. Minl jobban feltltjk a trt homokkal, annl tbb mindenre kpes, s a tr (valamint a Herceg is) j kpessgekkel gyarapszik. Vagyis olykor olyan mozgsokat is kaphatunk, amelyeket korbban nem tudtunk elrni.
Ubi: Mit gondolsz, mi fogja nagyon sikeress tenni a Sands of Time-ot? JM: Remlem, sok emberre nagy hatssal lesz a trtnet, az akrobatikus akci s harc keverke, valamint a jtk gynyr vilga, amely mgikus atmoszfrt teremt. Egyszer elkezdeni s megrteni a trtnetet, m a mlysge csak a jtk sorn trul fel elttnk.
Ubi: Magad dntttl az j tlet ezen kidolgozsban, vagy a fejleszt csapat kzs tletrl van sz, akik ksbb megkerestek tged vele? Mit reztl, amikor ez az j kaland valra vlt? JM: Az Ubisoft keresett meg egy j PoP jtk tletvel. Ami engem szemlyesen meggyztt a projecthez val csatlakozsrl, az Ubisoft montreali csapatnak hihetetlen kpessgei s lelkesedse volt. Miutn tallkoztam velk, nem hagyhattam, hogy nlklem csinljk meg a jtkot!
Ubi: Az ellensg fleg homokteremtmnyekbl ll, vagy a Herceg valdi emberekkel is fog kzdeni? JM: Csak a bevezet els plyn harcol ifj Hsnk emberekkel. Ez egy Indiban jtszd csatajelenet. Amint az Id Homokjt szabadjra engedi, az sszes ember - kivve a Herceget, a lnyt s a gonosztevt - homokteremtmnny alakul t. Mg az llatok is. JM: No, mg egy krds, utna valban mennem kell!!
Ubi: Muszj megkrdeznem ... Mi volt a csapat kedvenc gyorstele? JM: A Penguins. rtalmatlannak tnik, de sok benne a koffein.